dinsdag 21 april 2015

Daar aan die molen, die mooie molen ...

Woensdag 15 april was het 'Vlaamse kermis' op de school. In heel de school werden allerlei kraampjes met verschillende spellen opgesteld. Ook was er een kraampje waar plaatselijke lekkernijen gekocht konden worden. Toch fijn om de kinderen zo bezig te zien! We brachten de rest van de namiddag door op de school. 's Avonds gingen we samen met de rest van de belgen eten in de Coco Diop.

Donderdag was het D-Day voor ons. Vandaag gingen we het laatste stuk van de toren en de turbine met de wieken op de toren monteren. Voormiddag begonnen we samen met onze lassers, Djiby en Boubacar het laatste stuk omhoog te hijsen. Dit was op zich nog geen probleem. Eens het stuk boven aangekomen was diende dit echter omgedraaid te worden. Dat bleek toch moeilijker dan gedacht! Na veel proberen is het uiteindelijk toch gelukt! Zonder onze 2 lassers was dit echter niet mogelijk geweest!
Nadat het stuk goed vastgezet was konden we eindelijk aan het spannendste gedeelte beginnen: de montage van de turbine en de wieken. We waren al dagen bezig met het verzinnen van een systeem om de montage zo eenvoudig mogelijk te laten verlopen. Bovenop het hoogste stuk hadden we een buis gemonteerd, die we na de montage van de turbine weer verwijderen konden. Deze buis konden we gebruiken om het stuk mee omhoog te trekken. Ons plan was om een touw te spannen tussen de buis en een auto. Op die manier hadden we een kabelbaan gecreëerd, en we hoopten dan via deze kabelbaan het stuk omhoog te trekken. Toen Erik echter wilde kijken of het touw strak genoeg was, en er aan ging hangen gebeurde er iets wat niemand van ons voor mogelijk gehouden had: Het L-ijzer waaraan het touw vasthing boog gewoon door!
We beslisten dan maar om over te schakelen op plan B: Jeroen en Erik zouden de turbine omhoog trekken, terwijl Joachim mee klom met de turbine om ervoor te zorgen dat deze niet tegen de mast op sloeg. Eens de turbine boven was, was het aan Jeroen om deze in de buis te steken. Dit was echter moeilijker als gedacht.

Eens dit gelukt was deden we hetzelfde principe nog eens over, maar dan met de wieken.


Vrijdag monteerden we het paneel met alles elektrische componenten in het gebouwtje van de batterijen, trokken we de kabel die de elektriciteit van boven in de turbine tot beneden brengt, en verbonden we de nodige componenten.

Zaterdag had Joachim een afspraak met een elektricien die we in Dakar hadden leren kennen. In het weekend verblijft hij altijd in Nianing, dus dit was het ideale moment voor hem om bij ons eens een kijkje te komen nemen. Samen met hem bekeken we de hele elektrische installatie van de school, en beslisten hoe we deze het best konden aansluiten op de batterijen. De elektrische voorzieningen die aanwezig zijn in de school zijn echter niet vergelijkbaar met die in België. Na veel gepruts aan de vele elektriciteitskasten die in de hele school verstopt waren, hadden we op het einde van de dag toch de hele installatie af. Bedankt nog Georges, zonder wie dit véél langer geduurd had.
Jeroen nam vandaag een dagje verlof om met de quad te kunnen gaan rijden.

Zondag hadden we opnieuw met Georges, de elektricien, afgesproken. Hij wilde samen met ons de installatie eens testen om te zien of deze het ook effectief deed. Het testen liep veel vlotter als we allen verwacht hadden. Alles liep meteen zoals verwacht, met als gevolg dat we 's middags al klaar waren.

Maandag stonden er nog enkele kleine zaken op het programma, zo moesten er nog enkele putten dicht gegooid worden, moest er wat cement gezet worden tegen de muren waarin we gekapt hadden voor de installatie van de leidingen, moest er een lamp en een schakelaar geïnstalleerd worden in de toren. Verder moest er ook nog wat afgesteld worden aan de turbine. De uitlijning van de turbine, die normaal gezien door de mensen van Dakar gebeurd moest zijn, was toch niet 100%, dus hielden we ons daar nog mee bezig.

Vandaag, dinsdag 21 april werd ook het laatste onderdeel van de turbine geplaatst: De windvaan. Dit bleek moeilijker als eerst gedacht, maar na een uurtje prutsen is ook dit gelukt. Vervolgens konden we de wieken eindelijk los laten en kan de molen eindelijk beginnen met draaien!

Foto's volgens nog!!! (het internet wilt even niet mee)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten